Google Chrome 0.4.154.18 Beta

مرورگر Chrome بالاخره امروز چهارشنبه و هفته‌ها پس از معرفی مرورگر اینترنت اکسپلورر نسخه 8 منتشر شد.
ورود گوگل با نسخه بتای مرورگر Chrome به معرکه‌ای که مایکروسافت، اپل، موزیلا و اپرا نزاع سخت و نزدیکی را با یکدیگر صورت می‌دهند یادآور دوران جنگ مرورگرها در دهه 90 می‌باشد.
نسخه ویندوزی Google Chrome در بیش از یکصد کشور جهان از امروز در دسترس کاربران قرار گرفته شد.
نسخه Mac و لینوکس این مرورگر بنا بر اعلام گوگل بزودی عرضه خواهند شد.
کد این مرورگر بر پایه هسته مرورگر اپن‌سورس WebKit نوشته شده است.
پیش از این اپرا نیز برای ساخت مرورگر خود برای دستگاه Wii از این هسته استفاده نموده بود.
گفته می‌شود از WebKit می‌توان برای ساخت نسخه‌های اختصاصی Chrome برای آیفون استفاده نمود.
این مرورگر جدید همانند دیگر مرورگرهای فعلی مجهز به قابلیت Tabbed browsing بوده منتها نوار مربوط به Tabها در بالای نوار آدرس قرار گرفته است.
این مرورگر همچنان مجهز به امکانات دیگری بوده که از آنان می‌توان به ویژگی شبیه به Privacy در ویندوز اکسپلورر و همچنین چیزی شبیه به Speed Dial در مرورگر اپرا اشاره نمود.

در زیر به برخی از ویژگی های این مرورگر میپردازیم:

1) سال‌ها مردم با خود فکر می‌کردند که آیا بالاخره گوگل مرورگر خود را منتشر خواهد کرد. و اکنون می بینیم که چنین شد. آن هم چه مرورگری! Chrome نرم‌افزار متن باز این غول اینترنتی است که با استفاده از آن می‌توان به همان سادگی که امروزه از اینترنت استفاده می‌شود، جستجوهای اینترنتی را هم انجام داد.

2) Chrome نیز درست مثل فایرفاکس 3 و Microsoft IE8 Beta 2، به طور خودکار URLهایی که شما در browser history خود تایپ می‌کنید را کامل می‌کند. گوگل از این هم فراتر رفته، «ترکیب جستجوی اینترنتی با browser history»؛ آن‌ها این قابلیت را "Omnibox" نامیده اند.

3) وقتی شما یک tab تازه در Chrome باز می‌کنید، با بیش از 9 سایت معروف دیگر که به آن سر زده‌اید نیز روبرو خواهید شد. علاوه بر این لیستی از آخرین search history به همراه بیش‌ترین bookmark های خود خواهید داشت. همچون Omnibox، آخرین سایت‌های اینترنتی که وارد آن شده باشید در domain سطح بالایی حاضر می‌شوند.

4) یکی از تغییرات مثبت در Chrome، مربوط به موضوع "استقلال کامل tab"ها است. نه تنها در این مرورگر هر tab استقلال خود را حفظ کرده است، بلکه tabها از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر هم شده اند. به عبارت دیگر، می‌توان یک tab واقع در این مرورگر را متوقف کرد بدون این که تمام مرورگر متوقف شود. شما می‌توانید با عمل drag کردن، آن ها را به هر جای دسک‌تاپ که می خواهید، منتقل نمایید.

5) وقتی یک tab بی‌حرکت مانده اما در عین حال از کار نیافتاده است (هَنگ کرده است)، گوگل سریعا یک task manager ایجاد کرده و به شما این اجازه را می‌دهد تا بدون این که نیازی به بستن tab یا مرورگر داشته باشید، این مشکل را رفع نمایید.

6) در Chrome هم شما می‌توانید کد منبع صفحات (page source) را ببینید، اما گوگل روش قبلی را به کل کنار گذاشته است. کنترل کننده (inspector)، کدهایی را نمایش می‌دهد که روی هر صفحه با رنگ‌های مختلف و جزئیات متعدد استفاده شده‌اند.

7) مانند جستجوی “InPrivate” که روش مورد استفاده در IE8 beta 2 است، جستجوی “Incognito” در Chrome نیز به شما اجازه خواهد داد در اینترنت به گردش بپردازید بدون این که هیچ history از خود پشت سر گذاشته باشید. از جمله موارد قابل استفاده عبارت است از: به اشتراک‌گذاری یک رایانه در منزل و خرید برای یکی از اعضای خانواده که ممکن است از همان رایانه استفاده کند. این گونه جستجو، به جستجوی “porn mode” نیز شهرت دارد.

8) مانند IE8، مرورگر Chrome نیز server domain را به صورت درشت (boldface) نمایش می‌دهد؛ بدین ترتیب برای شما نشانه‌هایی از سایت‌هایی که ممکن است برایتان خطرناک باشد را به نمایش می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر شما در حال انجام یک مزایده آنلاین از طریق این سایت بوده و در همان حین خطری نیز شما را تهدید کند، کلمه "eBay" می‌تواند برای هشدار به شما برجسته و درشت شود.

9) همچون مرورگرهای رقابتی، Chrome نیز tabهایی را از خارج سیستم وارد خواهد کرد. Chrome آن tabهایی که از نظر او مهم هستند را وارد می‌کند مانند: موزیلا فایرفاکس 3؛ اما Internet Explorer هرگز.

10) روش “add new bookmark” در Chrome، روشی آشنا خواهد بود. روشی که از موزیلا فایرفاکس به عاریه گرفته شده است. اما برخلاف فایرفاکس 3، Chrome گزینه‌ای که بتوان با آن bookmarkهای شما را ضمیمه کرد ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد